Ik ben Klaartje Lee-Stemerdink

Als kleuter wilde ik arts worden. Met een grootst gebaar heb ik ooit een zustersetje weggegeven aan mijn buurjongetje met de woorden ‘Dat heb ik niet nodig, want ik word dokter’. Met dat buurjongetje is het nooit goed gekomen. Met mijn geneeskunde studie helaas ook niet. Fysiek was het te zwaar en ik moest een alternatief zoeken. Dat werd bedrijfscommunicatie, iets totaal anders dan de medische wereld en mijn exacte achtergrond. Maar tijdens deze studie ontdekte ik mijn gevoel en aanleg voor onderzoek. Als één van de weinig communicatiestudenten kreeg ik geen rode vlekken in mijn gezicht van statistiek en SPSS.

Toen ik na mijn afstuderen in dezelfde week een baan aangeboden kreeg bij een onderzoeksbureau en bij een PR bureau, koos ik dan ook heel logisch voor het PR bureau. Dat werd niet ‘mijn ding’. Op de dag dat een nieuwe collega vol overtuiging stond te vertellen over haar passie voor communicatie (Esther!), ging ik op zoek naar een onderzoeksbaan. In 2014 deed ik wat ik al heel lang wilde en begon ik voor mezelf. En nu combineer ik onderzoek en communicatie als De Vragenlijstexpert.

Een goede vragenlijst is een krachtig communicatiemiddel. Een slechte vragenlijst zorgt voor irritatie en ruis. Pure communicatie dus. Hoe vaak heb je jezelf wel niet geërgerd aan een enquête?

Als kind al had ik een hekel aan aannames. Vaak was mijn reactie op iets ‘dat wéét je helemaal niet’. Als ik een beslissing moest nemen, deed ik dat op basis van keuzes (ik ben nog steeds dol op lijstjes). Later leerde ik meer naar mijn gevoel te luisteren, maar nog steeds zijn feiten er voor mij om dat gevoel te ondersteunen.

Onderzoek is voor mij echt de basis voor juiste keuzes. Ik geloof dat je geen goede beslissingen kunt nemen op basis van aannames. Je wordt zelf graag gehoord, luister dan ook naar een ander.