, , ,

Wat is informatie jou waard?

Ik ben opgegroeid in een dorp. We haalden brood bij de bakker, vlees bij de slager en de overige boodschappen bij een kleine supermarkt. Als mijn moeder bij de super de boter vergat, vroeg het meisje bij de kassa: ‘Moet u geen boter hebben deze week, mevrouw Stemerdink?’. Als ik of één van mijn broers of zussen naar de bakker ging, wist die wat we nodig hadden. De slager wist wat mijn vader voor een werk deed en vroeg hier altijd naar. De bakker, de slager, de buurtsuper. Ze kenden onze naam, ons gezin, ze wisten welke producten we gebruikten, of er een verjaardag was, wat we lekker vonden. Waar we behoefte aan hadden. En waar niet. En daar speelden ze op in.

Know Like Trust

Grotere supermarkten deden dit niet. En veel mensen vonden dat ook fijn. Mijn man zou nooit in een dorp willen wonen ‘waar iedereen alles van je weet’. Maar tegelijk wil hij wel altijd door dezelfde kapster geknipt worden, omdat zij weet hoe hij het hebben wil. Binding en vertrouwen zijn twee woorden die in deze context in mij opkomen. Twee aspecten die groeien doordat je iemand leert kennen. Of dat nu de bakker is, de kapper, de kassière of een online ondernemer.

Om een dienst of product bij jou af te nemen, moeten mensen je kennen, leuk vinden en vertrouwen. Know, Like, Trust. En zoals de bakker, slager en buurtsuper laten zien is het net zo essentieel dat jij als ondernemer je klant kent, als dat zij jou kennen. En dan heb ik het over écht kennen. Niet het klantprofiel wat je ooit hebt opgesteld op basis van een ideaalbeeld en aannames.

180 nieuwsbrieven

Afgelopen vakantie heb ik mijn mail braaf uitgezet. Eenmaal weer thuis had ik in 180 ongelezen nieuwsbrieven. Een handjevol heb ik eruit gefilterd om te lezen, de rest heb ik ongezien gedelete. Op basis waarvan heb ik die keuze gemaakt? De afzender, sommige ondernemers bieden me áltijd waarde in hun nieuwsbrief, en de titel. Oftewel: zou het interessant voor me zijn.

En ineens viel het me op hoeveel irrelevante mails ik kreeg.

Nieuwsbrieven die niet pasten bij mijn fase van ondernemerschap, mijn dienstenaanbod, mijn manier van werken. En dat betekent niet automatisch dat ik de afzender ook niet waardeer, dat deze niet bij me past of dat ik er nooit een dienst af zou nemen. Het betekent wel dat de afzender ‘met hagel schiet’. Oftewel: een groot deel van zijn of haar lijst dezelfde mail stuurt met hetzelfde aanbod in de hoop daar zoveel mogelijk omzet uit te halen.

Ken je lijst

Als het echter maar vaak genoeg voorkomt dat je mails van iemand krijgt die niet bij je passen, dan ga je je langzaamaan wél ergeren. En afmelden. ‘Dat was niet mijn ideale klant’, denkt de ondernemer dan. Maar is dat ook zo? Zou ik als ik op een andere manier of een ander moment was benaderd niet wél de ideale klant kunnen zijn? Zou het vertrouwen niet zijn gegroeid als de reeks aan mails beter bij mijn situatie en persoonlijkheid had gepast?

Zelf werk ik momenteel aan mijn funnel. Zo’n fijn systeem om mensen die je hun e-mail hebt ontfutseld met een toffe weggever te mailen. Deze funnel start ik met een klein onderzoek. Om erachter te komen wie de persoon achter een e-mailadres is. Wat deze persoon doet. Welke rol onderzoek voor hem of haar kan spelen en waar hij of zij dan tegenaan loopt. Pas dán kan ik een goed aanbod doen.

De waarde van gratis en niet gratis

Wil jij dit ook? Je hebt verschillende opties. Zo kun je het luchtig houden en de mensen op jouw lijst eerst een leuke test of quiz toesturen, waarmee je voor jou relevante informatie verzamelt. Ik geef je gratis 8 tips voor het maken van een quiz of test. Wil je zelf een wat serieuzere vragenlijst uitzetten, kijk dan even naar de enquetetools die ik daarvoor voor je heb vergeleken.

En heb je een grote(re) lijst en wil je het gelijk serieus aanpakken? Kies dan voor een Know Your List onderzoek. Dit is niet gratis, maar het is het zeker waard. Dit onderzoek geeft je inzicht in de mensen achter de e-mailadressen. Hoe tof zou het zijn om hen écht op maat aan te kunnen spreken? En bedenk eens wat dit met jouw Know-Like-Trust factor zal doen…. Voor je conversie. En je omzet. Wat is informatie jou waard?

Ter introductie van het Know Your List onderzoek geef ik op de eerste drie* onderzoeken 10% korting. Iets voor jou?

Ja, ik wil mijn lijst leren kennen met 10% korting!

Reageren? Mail me gerust! Of boek een VragenlijstCall al je graag even met me wil sparren.

* Er zijn op dit moment nog twee onderzoeken met korting beschikbaar

35 antwoorden
  1. Katleen
    Katleen zegt:

    Weten wie je ideale klant is en je boodschap daarop afstemmen is inderdaad heel belangrijk. Dat is ook het eerste dat ik als copywriter en schrijfcoach ook aan mijn klanten vertel. Knappe blog.

    Beantwoorden
    • Klaartje
      Klaartje zegt:

      Dank je Katleen. Ik vond het zelf in het begin wel heel erg moeilijk om me die ideale klant voor te stellen. En nog, want hoewel er een grote gemene deler is, zijn ze toch allemaal weer anders. Ik ben heel benieuwd welke inzichten mijn funnel-onderzoek me daarin gaan brengen.

      Beantwoorden
  2. Saskia
    Saskia zegt:

    Wat een interessant stukje om te lezen. Het zet je lekker aan het denken over nieuwsbrieven die ik zelf verstuur. Ik ga me hier eens verder in verdiepen. Dankjewel voor je interessante blog.

    Beantwoorden
  3. Linda
    Linda zegt:

    Mijn lijst is nog niet groot genoeg om er een onderzoek op te doen, maar ik zou wel graag meer tips hebben over hoe je dat direct bij het begin het opbouwen van je lijst doet. Als dat technisch mogelijk is natuurlijk. Ik weet het niet.

    Maar je hebt wel helemaal gelijk met wat je schrijft!

    Beantwoorden
    • Klaartje
      Klaartje zegt:

      Wat leuk Linda. In de meeste mailsystemen kun je (met een betaald abonnement) direct een follow up geven aan bijvoorbeeld een inschrijving op je nieuwsbrief of een download van je weggever. In zo’n mail kun je een link plaatsen naar een eenvoudige vragenlijst waarmee je jouw klanten beter leert kennen. Leuke vraag dit, ik ga hier iets mee doen. Een vervolgblog of een weggever…

      Beantwoorden
  4. Nelleke
    Nelleke zegt:

    Herkenbaar verhaal. Zelf ook heel veel nieuwsbrieven dagelijks in mijn mail. Voor mijn eigen praktijk nog geen e-mail adressen “ontfutseld”. Iets houdt mij nog tegen. Maar een mooie gerichte nieuwsbrief zou denk ik wel heel welkom zijn voor de ouders van mijn cliënten.

    Beantwoorden
    • Klaartje
      Klaartje zegt:

      Ik heb het ook lang uitgesteld, vooral omdat ik me zelf zo erger aan het feit dat je na het achterlaten van een e-mail vaak meteen gebombardeerd wordt met (niet relevante) mails. Als jij duidelijk maakt dat je relevante inhoud gaat sturen, dan gaan mensen dat absoluut waarderen.

      Beantwoorden
  5. Angelique
    Angelique zegt:

    Heel herkenbaar en een eye opener.
    Hoe komt het toch dag we zelf allemaal veel moeite hebben met die nieuwsbrieven maar wel vinden dat dit dé manier is om een know, like en trust op te bouwen met eventuele klanten? Een vraag waar ik al een tijdje mee worstel.

    Beantwoorden
    • Klaartje
      Klaartje zegt:

      Ik ook Angelique. Ik mijn funnelonderzoek vraag ik mensen nu ook gewoon heel direct hoe vaak ze iets van me willen horen en wat. Willen ze niks, even goede vrienden. Ik ben ervan overtuigd dat ook die mensen mij wanneer het nodig is weten te vinden. Misschien nog wel eerder, omdat ik ze niet geergerd heb met irrelevante mails? Die vraag is een onderzoek waardig haha.

      Beantwoorden
  6. Jolanda Pikkaart
    Jolanda Pikkaart zegt:

    Interessant. Ik probeer steeds in contact te blijven, maar natuurlijk staan er ook mensen op mijn lijst waar ik nooit iets van hoor. Willen ze nog steeds een boek schrijven? Of zijn ze al klaar? Ik blijf je volgen.

    Beantwoorden
    • Klaartje
      Klaartje zegt:

      En hoe heb je die doelgroepen samengesteld Patricia? Dat is denk ik de kernvraag, hoe kom je achter de behoefte. Op basis van de aanvraag die mensen in eerste instantie doen? Klikgedrag? Er zijn veel opties. Met vragen/onderzoek ga ik bij voorkeur in op feiten waar je normaal niet achterkomt, bijvoorbeeld persoonlijkheidskenmerken.

      Beantwoorden
  7. Yvette
    Yvette zegt:

    Interessant. Ik ben nog bezig met het opbouwen van mijn lijst, heb afgelopen periode meer afmeldingen dan aanmeldingen en denk dan, zoals jij stelt, dat was dan niet mijn ideale klant. Toch eens iets meer in verdiepen 😉

    Beantwoorden
    • Klaartje
      Klaartje zegt:

      De aanmeldingen zijn er in ieder geval, dus de interesse is er! Misschien is het een idee om als eerste te gaan vragen waar mensen als vervolg behoefte aan hebben. Of de afmelders een mail te sturen met de simpele vraag of ze feedback willen geven, aangeven waarom ze zich afmelden. Afhakers en afmelders bieden vaak veel meer informatie en input voor verbetering dan mensen die enthousiast zijn.

      Beantwoorden
  8. Maaike
    Maaike zegt:

    Interessante blog. Mijn lijst is nog niet zo groot, maar ik ga zeker het idee van een quiz een keer uitproberen. Zelf merk ik inderdaad ook dat ik bijne verzuip in de hoeveelheid nieuwbrieven die ik ontvang. Ik lees ze vaak ook niet, tenzij de titel pakkend is.

    Beantwoorden
    • Klaartje
      Klaartje zegt:

      Leuk Maaike, ik deel goede voorbeelden van quizzen en tests op mijn Facebook en in mijn nieuwsbrief. Dus als de jouwe af is…stuur hem vooral door!

      Beantwoorden
    • Klaartje
      Klaartje zegt:

      Het is altijd relevant om te weten wat je klanten willen. Heb je e-mailadressen van je klanten? Zo niet, dan kun je een leuke vragenlijst in de salon leggen om mee te geven. Al zijn het maar drie vragen, je leert er altijd van. Wat vinden klanten fijn, wat zouden ze graag anders zien, hebben ze aanvullende wensen…

      Beantwoorden
  9. Anne
    Anne zegt:

    Wat een leuk blogartikel, Klaartje. Ik herken de buurtkruidenier en super. Wij deden vroeger boodschappen voor moeder bij de VéGé met een boekje. Kom eind van de week maar betalen. Wat een tijden he?

    Beantwoorden
    • Klaartje
      Klaartje zegt:

      Ik kijk daar soms wel met weemoed op terug in dit digitale tijdperk. Maar ergens is dat ook hypocriet. Want wat doen Wehkamp of Zalando eigenlijk anders dan die buurtsuper…. ze weten wat je leuk vindt, sturen je aanbiedingen op maat, laten je op krediet kopen….en toch noemen we dan eng en ‘Big Brother’. Ik denk dat je klant kennen, écht kennen (want op basis van die mega databases worden nog wel eens missers gemaakt), essentieel is. We denken niet voor niets terug aan die buurtsuper. We willen een buurt-online-ondernemer.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *