Recept vragenlijst
,

Weet jij een Facebook expert voor mij?

Een goede vragenlijst heeft geen standaard recept

Heb jij dat ook wel eens? Dat je ergens iets eet en het zo lekker vind dat je gaat zitten analyseren wat er allemaal in zal zitten. En het dan thuis probeert na te maken. Soms kom ik er heel dicht bij. Maar vaker lukt het net niet helemaal.

Tegen de klok in roeren

En zelfs als ik een recept zou krijgen, is de kans groot dat ik nooit helemaal hetzelfde resultaat krijgt als wanneer de expert het kookt of bakt. Hoe dat komt? Het kan van alles zijn. Professioneel materiaal of een geheime ‘touch’. Vaak als ik in beslag sta te roeren moet ik denken aan een passage uit Harry Potter and the Halfblood Prince. Waar Harry op basis van aantekeningen in zijn boek tegen de klok in in zijn toverdrank roert in plaats van met de klok mee. Tot grote frustratie van Hermione, die exact het recept volgt en een minder goed resultaat krijgt. [Ik kan tegenwoordig geen cake meer bakken, zonder ook tegen de klok in te mixen. Ze worden er nog niet beter van.]

Feeling en ervaring

Het punt is:

Feeling en ervaring komen niet met de standaard.

Niet met het recept. Wel met aanleg, tijd en veel doen. Iets wat ik eens per jaar doe, oliebollen bakken of mijn belastingaangifte, moet ik áltijd weer dingen voor opzoeken of navragen. Bij iets wat ik zeer regelmatig doe en feeling voor heb, even een cake bakken of… vragenlijsten maken, hoef ik dat niet.

Een resultaat voor ogen hebben, een standaard recept gebruiken en dan toch een ingezakte cake uit de oven halen is waanzinnig frustrerend. Dan kun je eigenwijs zijn en blijven proberen en dat zou ik in geval van die cake ook zeker doen. Maar als het om iets kostbaarders gaat dan meel, suiker, bloem en eieren – en bij mislukking een snelle rit naar de supermarkt voor de visite komt – kan het zomaar wijs zijn om andermans ervaring en feeling in te schakelen.

Wat ik zelf niet kan

Zo ben ik al tijden aan het worstelen met Facebook advertenties. Alle trainingen ten spijt – die ik overigens wél geopend heb – loop ik erop vast. Een pixel installeren. Wat? Gedragscodes installeren. Huh? Hoe verder ik in die training kwam, hoe meer ik besloot dat ik dit ging uitbesteden. Laat iemand die hier écht wat mee heeft er maar naar kijken. Ik hou me bij mijn vragenlijsten en onderzoek. En als iemand dan na een Vragenlijstcheck aan mij mailt: “Ik zie het verschil wat je maakt. Ik had dit zelf niet zo kunnen bedenken”, dan weet ik dat ik goed zit.

Enne…ken jij die Facebook expert voor mij? Dan hoor ik het graag. Als dank voor de beste tip bak ik een cake.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *