,

How Will The Increase In DIY Surveys Affect Researchers?

Deze vraag kwam voorbij in één van de LinkedIn groepen waar ik lid van ben. Een hele interessante vraag, die ik mezelf ook vaak heb gesteld.

De reacties variëren. De één vindt het uit den boze dat organisaties en ondernemers zelf onderzoek doen en is van mening dat dit nooit goed kan zijn. De ander ziet de wereld van marktonderzoek veranderen en wijst op het feit dat bureaus zich misschien aan moeten passen aan de mogelijkheden die nieuwe technologieën bieden.

Je kunt toch alles zelf tegenwoordig

Dat laatste zie je in veel vakgebieden gebeuren. In mijn eerste baan moest een website gebouwd worden door een webbouwer en moest degene die de site onderhield daar een training voor krijgen. Tegenwoordig kan iedereen zelf een site bouwen. Een huisstijl ontwerpen of visitekaartjes maken? Ook dat kun je tegenwoordig online zelf. De vraag die je jezelf alleen bij al die mogelijkheden moet stellen is: heeft het de kwaliteit die je wilt? Levert het eenzelfde resultaat op als wanneer je het laat doen door een professional? Het eerlijke antwoord is denk ik meestal: nee.

De praktijk is echter dat professionals geld kosten. Webdesigner, grafisch ontwerpers, marktonderzoekers…. Vaak schrikken we terug voor de kosten. En ach, je kan het tenslotte ook zelf.

Gratis resultaten of betaalde kwaliteit?

En, zoals één van de reacties in de LinkedIn groep het goed verwoordde: als je een fout maakt in een html code crasht je site, stel je een slechte vragenlijst op dan krijg je nog steeds resultaat. Niet het beste resultaat. Maar ook dat is vaak een kwestie van ‘wat niet weet, wat niet deert’. Juist dat beangstigt me. Er kan zoveel zelf tegenwoordig, dat je gemakkelijk de échte kwaliteit uit het oog verliest. Plus het feit dat aan kwaliteit kosten zijn verbonden.

Jaren geleden gingen we Japans eten met vrienden. Echt Japans, in een goed restaurant. We genoten van de kwaliteit van het eten, de bediening en de smaakvolle entourage. Onze kennissen hadden de volgende reactie: we hadden beter naar een ‘all-you-can-eat’ kunnen gaan, dat is veel goedkoper. Tja…all you can eat, of een kwaliteitsrestaurant. Het is maar net waar je genoegen mee neemt en je geld aan uit wilt geven.

Een goede start is het halve werk

Toch. Toch snap ik dat je de keuze maakt om dingen zelf te doen. Je kunt je geld maar éénmaal uitgeven en zeker voor onderzoek wordt vaak geen budget vrij gemaakt dat past bij de kosten van een bureau.

Omdat ik dit snap heb ik ervoor gekozen me als De Vragenlijstexpert te richten op dát deel dat essentieel is als je zelf onderzoek doet: het begin. Rubish in – rubish out. Dát wil ik voorkomen.

Omdat ik het belangrijk vindt dat als er onderzoek wordt gedaan, dit goed gebeurt. Dat de vraag wordt beantwoord die er ligt. Dat respondenten zich niet gaan ergeren aan een vragenlijst. En dus aan jou. Dat je als organisatie of ondernemer daadwerkelijk verder komt met de resultaten.
En nee, door dit te doen zeg ik niet dat het einde van marktonderzoekbureaus in zicht is. Dat iedereen wel zelf onderzoek kan doen. Ik zeg wel dat áls je het zelf doet, je het zo goed mogelijk moet doen. En dat je daar misschien toch de hulp van een professional voor kunt gebruiken. Al is het alleen maar op je op (de goede) weg te helpen.

En heb je dan een goede vragenlijst staan, denk dan goed na welke tool je gaat gebruiken om deze online te zetten. Ik heb er alvast een aantal voor je op een rijtje gezet en vergeleken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *